Vertrouwelijkheid van uw informatie
Alles wat u uw behandelaar vertelt is vertrouwelijk. Hij of zij mag daarover geen mededelingen doen aan anderen zonder uw schriftelijke toestemming. Uw behandelaar hoeft niet aan u te vragen of hij of zij over u van gedachten mag wisselen met vakgenoten (andere psychologen, psychotherapeuten, psychiaters en overige artsen). Deze hulpverleners zijn ook gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Als u toch niet wilt dat uw behandelaar iets met collega’s bespreekt, kunt u dat zeggen. U bent overigens niet verplicht alles te vertellen. Als u iets niet wilt vertellen, hoeft u dat niet te doen.
Dossiervoering
Uw behandelaar is verplicht een dossier bij te houden over het verloop van de behandeling. Een goede verslaglegging is onderdeel van een professionele werkwijze. U mag uw dossier inzien en eventueel fotokopieën maken. Ook mag u een eigen verklaring aan uw dossier toevoegen. Ten slotte heeft u het recht uw dossier of delen daarvan te laten vernietigen. De behandelaar is verplicht uw dossier zorgvuldig te bewaren, tot vijftien jaar nadat de behandeling is afgesloten.
Beëindiging behandeling
Over het algemeen besluiten cliënt en behandelaar in overleg wanneer de behandeling stopt. Het kan zijn dat u de behandeling wilt beëindigen, maar dat uw behandelaar daar anders over denkt. Als cliënt staat het u vrij op elk gewenst moment de behandeling te beëindigen. Het kan zijn dat dit echter medisch gecontraindiceerd is. Uw behandelaar zal u daar dan op wijzen en aan u verzoeken een formulier te ondertekenen waarin staat dat u tegen het medisch protocol de behandeling voortijdig heeft afgebroken. Het is natuurlijk verstandig om de reden van uw vertrek met uw behandelaar te bespreken. U kunt daar allebei van leren.
Klacht indienen
Als u niet tevreden bent over uw behandeling, kunt u dit het beste zo spoedig mogelijk met uw behandelaar(s) bespreken. Het heeft geen zin om met twijfels rond te blijven lopen, dat bevordert uw behandeling niet. Misschien zijn er misverstanden die in een gesprek uit de weg geruimd kunnen worden.
Wanneer het niet lukt de problemen rechtstreeks met de behandelaar(s) op te lossen, zijn er verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen.
Een klacht indienen bij de Klachtencommissie
Wanneer de klachten naar uwmening niet naar tevredenheid worden besproken kan u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Hiervoor doe ik een beroep op de regeling van mijn beroepsvereniging, de NVvP. In het klachtenreglement leest u precies wat u kan verwachten van de klachtenfunctionaris en de bemiddeling bij klachten. U kan de klachtenfunctionaris bereiken door het sturen van een e-mail naar
Vermeldt u in de mail in ieder geval ook uw telefoonnummer, zodat de klachtenfunctionaris contact met uop kan nemen voor een gesprek. Wordt uw klacht, ook met bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet of onvoldoende opgelost, dan kanu de klacht tevens voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie die een bindende uitspraak doet. Hiervoor ben ik aangesloten bij de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag. De geschillencommissie schriftelijk of digitaal te benaderen, via onderstaand adres:
Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken
Postbus 90600 2509 LP Den Haag www.degeschillencommissie.nl (via de Geschillencommissie Zorg wordt unaar de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken geleid).
Een klacht indienen bij een Regionaal Tuchtcolleges
U kunt een klacht over een geregistreerde psychotherapeut indienen bij het Regionale Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Er kan worden geklaagd tot tien jaar nadat het handelen – of het nalaten daarvan – door de psychotherapeut zich heeft voorgedaan. Het adres van het Tuchtcollega in deze regio is: Regionaal Tuchtcollege Zwolle, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, T 038-8884444, F 038-8884320.
Cliëntenorganisaties Stichting Pandora en Cliëntenbond in de Geestelijke Gezondheidszorg kunnen u vertellen waar u het beste met uw klacht terecht kunt. De regionale Informatie- en Klachtenbureaus Gezondheidszorg kunnen u begeleiden bij de klachtenprocedure. Bij het Landelijk Informatiepunt Patiënten (LIP) kunt u informeren waar bij u in de buurt een regionaal klachtenbureau gevestigd is:
Landelijk Informatiepunt Patiënten (LIP)
Postbus 9191, 3506 GC, Utrecht
Telefoon: 030 – 2661661