Praktijkinformatie
Uw aanspreekpunt is de praktijkassistent
De praktijkassistent vraagt u om uw naam, geboortedatum en contactgegevens, wie u heeft verwezen. Vervolgens ontvangt u een intakeformulier, hetgeen u thuis dient in te vullen alsmede een routebeschrijving. De laatste treft u ook op deze website aan.
Het intakegesprek vindt plaats met de psychiater en neemt circa 3/4 uur a 1 uur in beslag. Het kan zijn dat er een tweede intake gesprek volgt.
De informatie van uw huisarts en / of andere zorgverleners dient u bij het eerste contact mee te nemen. Voor zover u daar zelf niet over beschikt kan dit met uw schriftelijke toestemming worden opgevraagd.
In overleg met u wordt vervolgens een voorlopig behandelplan opgesteld. Dit behandelplan zal zowel door uw behandelaar als uzelf ondertekend dienen te worden. U kunt het ondertekende behandelplan mee naar huis nemen.
Er vinden evaluatie(s) plaats middels ROM (Random Outcome Measurement) of u hieraan mee wilt doen kunt u aangeven op het behandelplan. Door deel te willen nemen aan ROM draagt u bij aan de kwaliteit van de zorg.
Onze innovatieve aanpak en “Triple Aim”
Op meerdere plekken wordt gehoord dat het huidige zorgaanbod niet aansluit bij de behoeften van mensen met psychische klachten. De geestelijke gezondheidszorg is te veel bezig met symptoombestrijding en te weinig met de zelfredzaamheid van de patiënt.
Dat is ook onze visie en de reden waarom wij de “Triple Aim” filosofie omhelzen.
Zoals hoogleraar Jim van Os, een van de initiatiefnemers van de Nieuwe GGZ, tot uiting doet komen. “In het streven naar kwaliteitsverbetering heeft de GGZ het behandelaanbod geoptimaliseerd op basis van richtlijnen en symptoomgeneeskunde”. “Dit is ten koste gegaan van de behoeften en context van het individu. Symptoomreductie is, mede door de huidige financieringsmethode, steeds meer het doel geworden.” Volgens Van Os en zijn medestanders moet het individu veel meer leren omgaan met klachten en zelf de regie kunnen voeren over de behandeling. Daarnaast zouden individuele patiënten er behoefte aan hebben om te ontdekken hoe zij ondanks hun symptomen bezig kunnen zijn met “betekenisvolle doelen die voldoening geven”.
Met de “Triple Aim” filosofie gaan wij nog een stapje verder. Door een multipele target aanpak, waarbij de klachten van de individuele patiënt in kaart worden gebracht volgens diagnostiek met daarop volgend een “State of the Art” multidisciplinaire behandeling en zo nodig begeleiding thuis, naast verbeterde technieken om therapietrouw voor genees-middelen te waarborgen, bieden wij ook adequate gezondheidsvoorlichting voor de patiënt en het omringende systeem (familie en nauwe relaties) waarmee gezondheidsrisico’s worden verminderd en een klimaat wordt geschapen voor een gezondere samenleving die bovendien op de langere termijn minder kosten met zich meebrengt.
Lees in dit kader alles over het Protocol Therapietrouw en aanschouw onze nieuwe instructiefilm over vitamine D3 in relatie tot de gezondheid in het geheel en in het bijzonder psychische klachten.
Het Protocol Bevordering Therapietrouw
Om ervoor te zorgen dat de gebruiker geneesmiddelen op de juiste tijd en in de juiste hoeveelheid inneemt hebben wij met drie andere partijen een protocol ontwikkeld dat de therapietrouw bevordert.
In de eerste plaats is voorlichting op een aantal aspecten van groot belang. Als u als patiënt weet waarvoor u een bepaald geneesmiddel gebruikt, wat het geneesmiddel in uw lichaam voor effect heeft, wat voor bijwerkingen u kunt verwachten, wanneer de werkzaamheid van het geneesmiddel kan intreden, hoe lang het geneesmiddel dient te worden gebruikt, waar u en uw voorschrijver op dienen te letten bij het gebruik van het geneesmiddel en wat de gevolgen kunnen zijn wanneer u het geneesmiddel gaat afbouwen en staken, zult u veel meer geneigd zijn het geneesmiddel trouw in te nemen.
Deze informatie willen wij op een gestandaardiseerde wijze, waarbij alle genoemde aspecten aan bod zullen komen, aan u over kunnen brengen. Hiervoor worden multimedia voorlichtingstools ontwikkeld. Deels zijn deze reeds beschikbaar. Deze voorlichtingstools worden in nauw overleg met onze praktijk ontwikkeld door MEDigital Health Education.
De tweede partij waarmee het protocol is opgesteld is Apotheek Epe. Wij werken inmiddels al enige jaren samen met deze apotheek, onze ervaring is zeer positief: de lijnen tussen voorschrijvers en apotheek zijn kort waardoor er goed kan worden overlegd. Daarnaast produceert deze apotheek medicatierollen, een cliënt komt in aanmerking voor vergoeding voor de verstrekking in de vorm van een medicatierol op medische indicatie. Alle door ons voorgeschreven geneesmiddelen kunnen verpakt worden, uitgezonderd vloeistoffen en zalven of geneesmiddelen die op een speciale manier bewaard dienen te worden, en worden wekelijks dan wel tweewekelijks bij u thuis gebracht.
Het voordeel van de medicatierol is dat alle geneesmiddelen reeds op datum en tijdstip van inname verpakt zijn, zodat u nooit wat vergeet of in de war raakt met de hoeveelheid in te nemen geneesmiddelen.
De apotheek maakt afspraken met u over de levering van de medicatie, u hoeft hiervoor niet thuis te blijven. U hoeft ook geen recepten meer aan te vragen, dit wordt allemaal voor u gedaan. Voor een vakantie kunt u bij de apotheek een langere levering aanvragen.
Om te voorkomen dat u dubbele medicatie krijgt en om een goede controle uit te kunnen oefenen op interacties met eventuele andere door u gebruikte medicijnen ontvangt u bij elke medicatielevering een uitdraai van Apotheek Epe met de u verstrekte medicatie. U kunt deze voorleggen aan uw arts indien u zich daar meldt vanwege andere klachten. Wij stellen uw huisarts uiteraard ook op de hoogte van de door ons voorgeschreven en medicatie die geleverd wordt via Apotheek Epe.
De medicijnen kunnen verstrekt worden bij uw volgende praktijkbezoek of via de psychiatrisch verpleegkundige van ZonderZorg die de geneesmiddelen bij een huisbezoek aan u geeft. De arts of de psychiatrisch verpleegkundige kan het medicatiegebruik en de eventuele bijwerkingen met u doornemen. De verpleegkundige kan dit in samenspraak met u terugkoppelen aan uw arts, waardoor deze snel op de hoogte is indien zaken niet lopen zoals zou moeten. De verpleegkundige die u thuis bezoekt doet dit in het kader van een begeleiding door zorgbureau ZonderZorg uit Zutphen of in het kader van een behandeling in onze praktijk.
Binnen onze praktijk bestaat uitgebreide expertise op het gebied van transculture psychiatrie.
Zie onder Behandelinformatie.
Om ervoor te zorgen dat de gebruiker geneesmiddelen op de juiste tijd en in de juiste hoeveelheid inneemt hebben wij met drie andere partijen een protocol ontwikkeld dat de therapietrouw bevordert.
In de eerste plaats is voorlichting op een aantal aspecten van groot belang. Als u als patiënt weet waarvoor u een bepaald geneesmiddel gebruikt, wat het geneesmiddel in uw lichaam voor effect heeft, wat voor bijwerkingen u kunt verwachten, wanneer de werkzaamheid van het geneesmiddel kan intreden, hoe lang het geneesmiddel dient te worden gebruikt, waar u en uw voorschrijver op dienen te letten bij het gebruik van het geneesmiddel en wat de gevolgen kunnen zijn wanneer u het geneesmiddel gaat afbouwen en staken, zult u veel meer geneigd zijn het geneesmiddel trouw in te nemen.
Deze informatie willen wij op een gestandaardiseerde wijze, waarbij alle genoemde aspecten aan bod zullen komen, aan u over kunnen brengen. Hiervoor worden multimedia voorlichtingstools ontwikkeld. Deels zijn deze reeds beschikbaar. Deze voorlichtingstools worden in nauw overleg met onze praktijk ontwikkeld door MEDigital Health Education.
De tweede partij waarmee het protocol is opgesteld is Apotheek Epe. Wij werken inmiddels al enige jaren samen met deze apotheek, onze ervaring is zeer positief: de lijnen tussen voorschrijvers en apotheek zijn kort waardoor er goed kan worden overlegd. Daarnaast produceert deze apotheek medicatierollen, een cliënt komt in aanmerking voor vergoeding voor de verstrekking in de vorm van een medicatierol op medische indicatie. Alle door ons voorgeschreven geneesmiddelen kunnen verpakt worden, uitgezonderd vloeistoffen en zalven of geneesmiddelen die op een speciale manier bewaard dienen te worden, en worden wekelijks dan wel tweewekelijks bij u thuis gebracht.
Het voordeel van de medicatierol is dat alle geneesmiddelen reeds op datum en tijdstip van inname verpakt zijn, zodat u nooit wat vergeet of in de war raakt met de hoeveelheid in te nemen geneesmiddelen.
De apotheek maakt afspraken met u over de levering van de medicatie, u hoeft hiervoor niet thuis te blijven. U hoeft ook geen recepten meer aan te vragen, dit wordt allemaal voor u gedaan. Voor een vakantie kunt u bij de apotheek een langere levering aanvragen.
Om te voorkomen dat u dubbele medicatie krijgt en om een goede controle uit te kunnen oefenen op interacties met eventuele andere door u gebruikte medicijnen ontvangt u bij elke medicatielevering een uitdraai van Apotheek Epe met de u verstrekte medicatie. U kunt deze voorleggen aan uw arts indien u zich daar meldt vanwege andere klachten. Wij stellen uw huisarts uiteraard ook op de hoogte van de door ons voorgeschreven en medicatie die geleverd wordt via Apotheek Epe.
De medicijnen kunnen verstrekt worden bij uw volgende praktijkbezoek of via de psychiatrisch verpleegkundige van ZonderZorg die de geneesmiddelen bij een huisbezoek aan u geeft. De arts of de psychiatrisch verpleegkundige kan het medicatiegebruik en de eventuele bijwerkingen met u doornemen. De verpleegkundige kan dit in samenspraak met u terugkoppelen aan uw arts, waardoor deze snel op de hoogte is indien zaken niet lopen zoals zou moeten. De verpleegkundige die u thuis bezoekt doet dit in het kader van een begeleiding door zorgbureau ZonderZorg uit Zutphen of in het kader van een behandeling in onze praktijk.
Werkwijze
Vertrouwelijkheid van uw informatie
Alles wat u uw behandelaar vertelt is vertrouwelijk. Hij of zij mag daarover geen mededelingen doen aan anderen zonder uw schriftelijke toestemming. Uw behandelaar hoeft niet aan u te vragen of hij of zij over u van gedachten mag wisselen met vakgenoten (andere psychologen, psychotherapeuten, psychiaters en overige artsen). Deze hulpverleners zijn ook gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Als u toch niet wilt dat uw behandelaar iets met collega’s bespreekt, kunt u dat zeggen. U bent overigens niet verplicht alles te vertellen. Als u iets niet wilt vertellen, hoeft u dat niet te doen.
Dossiervoering
Uw behandelaar is verplicht een dossier bij te houden over het verloop van de behandeling. Een goede verslaglegging is onderdeel van een professionele werkwijze. U mag uw dossier inzien en eventueel fotokopieën maken. Ook mag u een eigen verklaring aan uw dossier toevoegen. Ten slotte heeft u het recht uw dossier of delen daarvan te laten vernietigen. De behandelaar is verplicht uw dossier zorgvuldig te bewaren, tot vijftien jaar nadat de behandeling is afgesloten.
Beëindiging behandeling
Over het algemeen besluiten cliënt en behandelaar in overleg wanneer de behandeling stopt. Het kan zijn dat u de behandeling wilt beëindigen, maar dat uw behandelaar daar anders over denkt. Als cliënt staat het u vrij op elk gewenst moment de behandeling te beëindigen. Het kan zijn dat dit echter medisch gecontraindiceerd is. Uw behandelaar zal u daar dan op wijzen en aan u verzoeken een formulier te ondertekenen waarin staat dat u tegen het medisch protocol de behandeling voortijdig heeft afgebroken. Het is natuurlijk verstandig om de reden van uw vertrek met uw behandelaar te bespreken. U kunt daar allebei van leren.
Klacht indienen
Als u niet tevreden bent over uw behandeling, kunt u dit het beste zo spoedig mogelijk met uw behandelaar(s) bespreken. Het heeft geen zin om met twijfels rond te blijven lopen, dat bevordert uw behandeling niet. Misschien zijn er misverstanden die in een gesprek uit de weg geruimd kunnen worden.
Wanneer het niet lukt de problemen rechtstreeks met de behandelaar(s) op te lossen, zijn er verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen.
Een klacht indienen bij de Klachtencommissie
Wanneer de klachten naar uwmening niet naar tevredenheid worden besproken kan u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Hiervoor doe ik een beroep op de regeling van mijn beroepsvereniging, de NVvP. In het klachtenreglement leest u precies wat u kan verwachten van de klachtenfunctionaris en de bemiddeling bij klachten. U kan de klachtenfunctionaris bereiken door het sturen van een e-mail naar
Vermeldt u in de mail in ieder geval ook uw telefoonnummer, zodat de klachtenfunctionaris contact met uop kan nemen voor een gesprek. Wordt uw klacht, ook met bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet of onvoldoende opgelost, dan kanu de klacht tevens voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie die een bindende uitspraak doet. Hiervoor ben ik aangesloten bij de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag. De geschillencommissie schriftelijk of digitaal te benaderen, via onderstaand adres:
Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken
Postbus 90600 2509 LP Den Haag www.degeschillencommissie.nl (via de Geschillencommissie Zorg wordt unaar de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken geleid).
Een klacht indienen bij een Regionaal Tuchtcolleges
U kunt een klacht over een geregistreerde psychotherapeut indienen bij het Regionale Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Er kan worden geklaagd tot tien jaar nadat het handelen – of het nalaten daarvan – door de psychotherapeut zich heeft voorgedaan. Het adres van het Tuchtcollega in deze regio is: Regionaal Tuchtcollege Zwolle, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, T 038-8884444, F 038-8884320.
Cliëntenorganisaties Stichting Pandora en Cliëntenbond in de Geestelijke Gezondheidszorg kunnen u vertellen waar u het beste met uw klacht terecht kunt. De regionale Informatie- en Klachtenbureaus Gezondheidszorg kunnen u begeleiden bij de klachtenprocedure. Bij het Landelijk Informatiepunt Patiënten (LIP) kunt u informeren waar bij u in de buurt een regionaal klachtenbureau gevestigd is:
Landelijk Informatiepunt Patiënten (LIP)
Postbus 9191, 3506 GC, Utrecht
Telefoon: 030 – 2661661
Aanmelden
Verwijzing noodzakelijk
Een aanmelding is mogelijk na verwijzing door de huisarts, bedrijfsarts of ggz-instelling.
U kunt de praktijk telefonisch bereiken op telefoonnummer 0575-565213 (ma t/m do, 09u-12u en 13u-17u), via deze website het Contactformulier invullen of een e-mail sturen naar w.bohlmeijer@hotmail.nl .
Spoedgevallen
Bel 112 bij een levensbedreigende situatie
Overige spoed:
Bij spoedeisende klachten kunt u het secretariaat bellen via 0575-565213
Buiten kantoortijden op werkdagen kunt u bij uiterste spoed bellen met 06-20187511.
Buiten deze tijden verzoeken wij u contact op te nemen met uw huisarts
Openingstijden secretiaat:
maandag t/m donderdag van 9 uur en 12 uur. In de middag heeft de assistent andere werkzaamheden en kunt u alleen in uiterste spoed bellen tussen 13 uur en 17 uur.
Tarieven
DIS
Een psychiater is verplicht de diagnose en de tijd die hij aan uw behandeling besteed te registreren. Een geanonimiseerde versie van deze registratie wordt naar een centrale computer van de overheid gestuurd. Aan het eind van de behandeling of in ieder geval na een jaar rekent het softwareprogramma via een ingewikkelde systematiek uit in welke groep uw behandeling valt en wat uw behandeling kost.
DBC
Onze praktijk heeft contracten met alle zorgverzekeraars; dat betekent dat uw behandeling rechtstreeks bij uw verzekeraar gedeclareerd wordt. Uw behandeling wordt volledig vergoed al is het mogelijk dat uw behandeling met uw eigen risico verrekend wordt indien dat nog niet is gebruikt voor andere aan u bestede zorgkosten.
Sinds 2008 vinden declaraties plaats op basis van de DBC systematiek. DBC staat voor Diagnose Behandel Combinatie. Dat wil zeggen dat voor een bepaalde aandoening en de daaraan besteedde behandeltijd een bepaald tarief is gekoppeld. Deze tarieven zijn voor elke instelling gelijk. Uw behandelaar declareert de werkelijk besteedde tijd in directe, d.w.z. de aan u persoonlijk besteedde tijd, en de indirecte tijd, dat kan zijn met uw behandeling samenhangend overleg, administratie en reistijd.
Onderzoek en rapportage
In onze praktijk worden ook onafhankelijke onderzoeken uitgevoerd met een daaruit volgend psychiatrisch expertise rapport. Deze rapporten kunnen worden uitgevoerd op verzoek van verschillende instanties. Op verzoek van betrokkene zelf, meestal bijgestaan door een raadsman. Dit betreft meestal contra expertises inzake letselschade of arbeidsongeschiktheid, maar ook voor het verkrijgen van een verblijfsstatus op medisch/humanitaire gronden. Er vinden ook onderzoeken plaats voor Justitie, het UWV en verzekeraars. In deze gevallen gaat het eneneens veelal over letselschade en arbeidsongeschiktheid. Deze onderzoeken kunnen alléén plaatsvinden indien de onderzochte niet in behandeling is bij onderzoeker en zulks ook nimmer is geweest. Voor de betalingsvoorwaarden verwijzen wij naar de betalingsvoorwaarden onderzoek en rapportage.
Wanneer zoekt u hulp voor uw problemen?
Gespecialiseerde GGZ bij ernstiger psychische klachten
Wie verdriet heeft en troost zoekt kan meestal bij een goede vriend of vriendin terecht, bij de eigen partner of een familielid. Vaak vinden mensen zelf een oplossing voor psychische problemen en voelen ze zich na een tijdje weer beter. De psychiater komt in beeld als het niet mogelijk lijkt om psychische klachten of problemen op te lossen met uw naasten en het ook via uw huisarts niet is gelukt deze op te lossen. Uw huisarts heeft u dan ook doorverwezen.
Niet te lang uitstellen
Aan de andere kant is het niet verstandig hulp zoeken lang uit te stellen. Juist als u er vroeg bij bent kan een behandeling u snel helpen bij een vermindering van uw klachten en de uit uw klachten voortvloeiende gezondheidsschade voorkomen.